در نشست طرح بورسیه صنعتی در دانشگاه بیرجند مطرح شد؛
توجه به ظرفیت بنگاههای اقتصادی در طرح بورسیه صنعتی
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، در نشست بحث و بررسی طرح بورسیه صنعتی، دکتر احمد لامعیگیو، رئیس دانشگاه بیرجند، با اشاره به گامهای مؤثر دانشگاه بیرجند در عرصه مهارت آموزی دانشجویان، گفت: دانشگاهها باید مهارت آموز و کارآفرین باشند. رئیس دانشگاه بیرجند، افزود: به منظور مهارت آموزی دانشجویان، اولین مرکز مهارت آموزی کشور با همکاری اداره کل فنی و حرفهای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
همچنین دکتر اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در طرح بورسیه صنعتی به ظرفیت بنگاههای اقتصادی استان توجه شود، گفت: یکی از وظایف کارگروه اصلی طرح، این است که در تدوین قرارداد دانشجو با واحد های صنعتی، بنگاه های اقتصادی موجود را بررسی نماید. وی تصریح کرد: واحد هایی در این طرح مشارکت خواهند داشت که پایداری و ماندگاری لازم را در حوزه صنعتی داشته باشند.
معاون استاندار به تشریح شرایط موجود واحدهای صنعتی فعال استان پرداخت و تأکید کرد: توان و ظرفیت بنگاههای اقتصادی با قوام و پایداری طرح بورسیه صنعتی، ارتباطی تنگاتنگ دارد.
در ادامه دکتر جعفری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، گفت: هر مزرعه میتواند یک مجموعه اقتصادی باشد. وی به نگاه نخبگانی و افزایش بهرهوری اشاره کرد و ادامه داد: دانشجویان باید دانش محور باشند و از دانش خود پول در بیاورند و علاوه بر آموزشهای تئوری نیازمند آموزشهای عملی میباشند.
همچنین دکتر ذاکریان، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان نیز با اشاره به اینکه دانشگاه باید مبدأ تحول باشد و تنها راه، حل مشکلات کشور اتخاذ رویکردهای عقلانی، منطقی و علمی است، افزود: تعداد نیروی انسانی زیادی داریم اما عموماً سازمان با تعداد محدودی اداره میشود و ما باید از مهاجرت دانشجویان پیشگیری کنیم و حتی برای جذب از استانهای دیگر نیز تلاش نماییم.
همچنین در این نشست، دکتر سیدجواد حسینیواشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به این جمله از مقام معظم رهبری اشاره کرد که" دانشگاهها باید به سمتی بروند که دانشجویی را که جذب میکنند، آینده شغلی او مشخص باشد" اشاره کرد و بیان داشت: به منظور افزایش ارتباط بین جامعه، دانشگاه و صنعت تلاش بر آن است، دانشجویان علاوه بر تحصیل علم در قالب بورسیه صنعتی یا بورسیه اجتماعی و کشاورزی نیز بکارگیری شوند تا این مهم باعث افزایش روحیه امید و خودباوری، افزایش کارآمدی در صنعت و کاهش تعداد فارغ التحصیلان بیکار شود.
وی در ادامه مروری بر طرح بورسیه صنعتی داشت و به اهداف این طرح من جمله: شناسایی و هدایت، توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی کشور و آموزش مهارتهای لازم و مرتبط با نیازهای واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، ارتقای توانمندیهای عملی فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی، استفاده از ظرفیتهای اجتماعی نخبگانی برای ارتقای فعالیتهای اقتصادی به وسیله راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای اقتصادی، کاهش هزینههای واحدهای اقتصادی مربوط به عدم یافتن نیروی کار مناسب و متخصص در شهرستانها و تلاش برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و بسترسازی اشتغال دانشجویان به منظور کاهش نرخ بیکاری استان اشاره کرد.
دکتر حسینی همچنین با تأکید بر شرایط این طرح نخبگی، افزود: دارندگان نشانهای طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای دانش آموزی با معرفی باشگاه دانش پژوهان جوان و تأیید بنیاد ملی نخبگان، دارندگان رتبه های ۱ تا ۲ هزار آزمونهای سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه، دارندگان رتبههای ۱۰ درصد برتر استان در آزمون های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه صرفاً در استانهای کمتر برخوردار،برگزیدگان رویداد نخبگانی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان حائز ۹۰ درصد حد نصاب برگزیدگی در طرح توسعه فعالیتهای علمی و فرهنگی و اخذ معدل بالا در طول تحصیل، دارا بودن رتبه کنکور مطابق با نظر واحد اقتصادی از شرایط طرح نخبگان است.
ایشان در ادامه افزود: علاوه بر بورس نخبگی بورس صنعتی نیز در دانشگاه بیرجند پیگیری میشود که مشمولان این طرح نیز باید دارای شرایطی از جمله داشتن معدل مناسب مورد تایید واحد صنعتی، دارا بودن شرایط عمومی مورد تایید واحد صنعتی و کلیه پذیرفته شدگان رشته های دایر در دانشگاه بیرجند، است.
دکتر حسینیواشان در ادامه نیز اتخاذ تدابیر برای تحقق طرح، نظارت بر حسن اجرای طرح، بررسی و اصلاح تعهدات واحدهای اقتصادی را از وظایف کارگروه و شورا برشمرد و گفت: وظایف و تعهدات دانشگاه نیز شامل احصای رشتههای مورد نیاز واحدهای اقتصادی و اقدام به منظور اخذ کد رشته، مصاحبه با مشمولان متقاضی با هماهنگی بنیاد استانی و واحد اقتصادی، معرفی پذیرفته شدگان به بنیاد استانی و واحد اقتصادی است.
وی در پایان نیز به وظایف واحد اقتصادی و دانشجویان پذیرفته شده اشاره کرد.
دکتر ایزدخواه، سرپرست بنیاد نخبگان استان، به سند راهبردی کشور در امور نخبگان و حمایت از دانشجویان مستعد تاکید کرد و گفت: در همین راستا فراهم نمودن شرایط اشتغال پایدار برای مستعدین تحصیلی و به کارگیری دانشجویان مستعد لازم است. وی افزود: دانشجویان مستعد در طرح بورسیه صنعتی با مهارت و کار آشنا میشوند.
وی ادامه داد: ۴۰ واحد درسی متناسب با واحد صنعتی در دانشگاهها ارائه خواهد شد و دانشجو علاوه بر دریافت پول، امتیاز فناورانه نیز دریافت خواهد کرد.
همچنین خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی استان به رشتههای متانسب با پتانسیلهای استان و موارد مربوط به فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در قراردادی که بین دانشجو و واحدصنعتی بسته میشود، اتاق بازرگانی میتواند نقش داور را داشته باشد.
دکتر شریعتی، مدیر پژوهشی دانشگاه نیز پتانسیلهای دانشگاه بیرجند از جمله وسایل و تجهیزات موجود در آزمایشگاهها که گاهاً نمونه مشابه ندارند و آزمایشگاه همکار با سازمان غذا و دارو را برشمرد و اضافه کرد: انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه فردوسی برای خدمات بیشتر به صنایع، تفاهم نامه با شرکت دان و علوفه خوشینه بخش دیگری از این اقدامات است.
در این نشست، فروزانفر، مدیرعامل شرکت کاکل زری نیز بیان داشت: ما از این طرح علم و عمل استقبال میکنیم و در راستای مهارت افزایی و ایجاد انگیزه برای دانشجو، گامهایی بر خواهیم داشت. همچنین مسئول شرکت زمین کاوان معدن طلای گودکان گفت: در حال حاضر چهار نفر بورس تحصیلی، در این شرکت حضور دارند ولی باید اقدامی صورت گیرد تا ماندگاری آنان در شرکت بیشتر شود، همچنین باید رویکردی داشته باشیم که معدن کار و صنعت کار حمایتی از سوی دانشگاه داشته باشند و معرفی دانشجو از سوی دانشگاه صورت بگیرد و زمینههای حضور دانشجویان پس از تحصیل در استان فراهم شود.
محمد زاده نماینده معدن مس قلعه زری نیز به اضافه شدن برخی رشته ها از جمله ایمنی و بهداشت ومحیط زیست و مبحث ماندگاری و تعهد دانشجو اشاره کرد.