برگزاری کارگاه آموزشی تشکیل و تحکیم خانواده در قرآن کریم

۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۸۹۲۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۱۸
کارگاه آموزشی تشکیل و تحکیم خانواده در قرآن کریم را با حضور مدرس کارگاه حجت الاسلام فلسفی راد و محفل قرآنی را با حضور قاری بین المللی استاد حمیدرضا احمدی وفا، توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و کانون قرآن پژوهان دانشگاه بیرجند، روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، در محل تالار ولایت برگزار کرد.
برگزاری کارگاه آموزشی تشکیل و تحکیم خانواده در قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام فلسفی راد، در ابتدا به مواردی که موجبات بحران سازی در خانواده و عواملی که مسبب یافتن راه نجات از بحران می شود اشاره کرد و سه نوع خانواده را شامل   متکامل / متعادل / متزلزل را نام برد.

وی در ادامه عوامل استحکام خانواده را به شرح ذیل بیان کرد:

  1. دینداری، نبودن دین یعنی نبود امنیت و نبود عقل یعنی نبود زندگی (معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا از نویسنده اتریشی به نام ویکتور فرانکلن)
  2. معنویت (معرفی کتاب نماز نور چشم مصطفی)
  3. مسئولیت پذیری، ببینید زندگی از شما چه می خواهد، در هرجا باشی انسان باش (معرفی کتاب مبادی تحکیم خانواده از منظر اسلام نوشته اقای ری شهری)

انسان هرچه به دینداری نزدیکتر می‌شود به خود هم نزدیک‌تر خواهد شد

اولین موجبات تحکیم خانواده دینداری است، دومین عامل مهربانی و همدم بودن است و سومین عامل همدلی به معنای درک بیشتر یکدیگر است و این که قضاوت نکنیم.

وی ادامه داد: اولین چیزی که امنیت را می برد داشتن احساس گناه و شرمندگی است که با توبه باید حل شود و گاهی لازم نیست با بقیه مطرح کرد باید به خدا پناه برد. دومین مورد این که تصور کنیم انسان موفقی نیستیم و این باعث عدم امنیت می شود.
سومین عامل این که پریشان باشیم برای چه کسی زحمت می کشیم در صورتی که باید باور داشته باشیم هرچه انجام می دهیم برای خداست.  گفته می شود (کسی که شخصیتش در کودکی خورد شد در بزرگی از شر او در امان نباش).
در حدیث کساء به ما آموزش چگونه صحبت کردن با فرزند را می آموزد که مملو از مهربانی و القاب خوب است و باعث تقویت و شکل گیری شخصیت، متشخص کودک می شود.
وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى  نور چشم مادر، ثمر جوانی مادر ...
صمیمت و محبت لازمه زندگی خانوادگی است و گاهی صمیمیت زیاد با افراد خارج خانواده باعث تضاد رفتاری و گرفتاری است. محبت به افراد خانواده باید قابل لمس و قابل شنیدن و ... باشد.
فروید می گوید کسی که نیازهای جسمی او برآورده نشود عقل او هم خوب کار نمی کند.
معنای زندگی در سه مورد است.

- انجام کار خیر و شایسته که شامل همسرداری و تربیت فرزند هم می باشد

- عشق ورزی که باید دانست عشق ساختنی است و لازم است عشق ورزی کرد

- تحمل سختی ها بر اساس آیه قرآن که می فرماید لقد خلقنا الانسان فی کبد

زندگی عرصه کمال است نه صحنه جدال . لازم است استاد تغییر باشیم نه اسیر تقدیر

در ادامه محفل قرآنی با  تلاوت قرآن مجید از  آیات 120 تا128 انتهای سوره نحل و  آیات 1تا 8 سوره اسراء توسط قاری بین المللی آقای احمدی وفا صورت گرفت .

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۴۰۳