با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه بیرجند برگزار شد
آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با هدف تبیین ابعاد نظری و عملی وحدت حوزه و دانشگاه و بررسی نقش علم و دین در حل مسائل بنیادین و کاربردی جامعه اسلامی برگزار گردید.
تأکید بر تربیت انسان متعهد در دانشگاه
در ابتدای مراسم، دکتر خامسان، سرپرست دانشگاه بیرجند، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیتالله دکتر محمد مفتح، اظهار کرد: «شهید مفتح نماد پیوند علم و دین و الگوی گفتوگوی علمی میان حوزه و دانشگاه بود و امروز بیش از هر زمان دیگری به این الگو نیاز داریم.»
وی افزود: «دانشگاه تنها محل آموزش مهارتهای علمی نیست، بلکه وظیفه اصلی آن تربیت انسانهای متعهد، مسئولیتپذیر و اخلاقمدار است. علم و فناوری ابزار هستند، اما هدف نهایی، ساختن انسان صالح برای جامعه اسلامی است.»
دکتر خسروپناه: وحدت حوزه و دانشگاه، یک پروژه تمدنی است
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسن خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تشریح مفهوم دقیق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: «وحدت حوزه و دانشگاه بههیچوجه به معنای ادغام نهادی، تشابه ظاهری یا حذف تفاوتها نیست، بلکه یک پروژه عمیق فکری و تمدنی است.»
وی افزود:«این وحدت در دو ساحت قابل بررسی است؛ ساحت بنیادین و ساحت کاربردی. در ساحت بنیادین، گفتوگوی فلسفی و معرفتی میان علم و دین ضروری است و در ساحت کاربردی، همکاری برای حل مسائل واقعی جامعه اهمیت دارد.»
دکتر خسروپناه با تأکید بر نقش فلسفه علم تصریح کرد: «اگر مبانی فلسفی علوم انسانی مورد توجه قرار نگیرد، نمیتوان انتظار تحول واقعی در نظام علمی کشور داشت. حوزههای علمیه میتوانند در تبیین مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی علوم نقش مهمی ایفا کنند.»
وی ادامه داد: «علم دینی به معنای نفی دستاوردهای علمی جهان نیست، بلکه به معنای بازخوانی، نقد و جهتدهی علوم بر اساس مبانی عقلانی و دینی است.»
ضرورت حل مسائل جامعه با همکاری حوزه و دانشگاه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چالشهای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اظهار کرد: «امروز جامعه با مسائل پیچیدهای مواجه است که حل آنها بدون همکاری حوزه و دانشگاه ممکن نیست. آسیبهای اجتماعی، مسائل خانواده، هویت جوانان و چالشهای فرهنگی، نیازمند نگاه تلفیقی علم و دین است.»
وی تأکید کرد: «وحدت حوزه و دانشگاه زمانی محقق میشود که خروجی آن، حل مسئله و پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم باشد، نه صرفاً برگزاری جلسات تشریفاتی.»
پرهیز از سیاستزدگی علم و دین
دکتر خسروپناه با هشدار نسبت به سیاستزدگی علم و دین گفت: «علم و دین هر دو زمانی میتوانند نقش واقعی خود را ایفا کنند که از سیاستزدگی و استفاده ابزاری مصون بمانند. گفتوگوی علمی نیازمند سعه صدر، تحمل دیدگاههای مختلف و فضای آزاداندیشی است.»
وی افزود: «تولید علم، نیازمند جرئت نظریهپردازی، نقد علمی و حمایت از اندیشههای نو است و حوزه و دانشگاه باید بستر این حرکت را فراهم کنند.»
تأکید بر تداوم گفتوگوی علمی
در پایان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش نسل جوان اظهار کرد: «دانشجویان و طلاب سرمایههای اصلی کشور هستند و وحدت حوزه و دانشگاه بدون حضور فعال و نقادانه آنها تحقق نخواهد یافت.»
ضرورت احیای سنتهای اصیل علمی و دینی
در ادامه، حجتالاسلام فوطهبافان با اشاره به سابقه تاریخی تعامل علم و دین در تمدن اسلامی گفت: «در تمدن اسلامی، علم و دین همواره در کنار یکدیگر رشد کردهاند و بسیاری از عالمان بزرگ، هم فقیه بودهاند و هم دانشمند.»
وی با بیان اینکه بخشی از این سنتها در دوران معاصر تضعیف شده است، افزود: «حوزه و دانشگاه باید با شناخت دقیق نیازهای فکری، اعتقادی و اجتماعی نسل جوان، بهصورت مشترک برای پاسخگویی به مسائل روز جامعه وارد عمل شوند.»
مبانی نظری وحدت حوزه و دانشگاه
سپس دکتر علی زنگویی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، با تبیین مبانی نظری وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: «وحدت حوزه و دانشگاه بدون نظریهپردازی و گفتوگوی علمی عمیق ممکن نیست. علم و دین در ذات خود تعارض ندارند، بلکه در ساحتهای مختلف میتوانند مکمل یکدیگر باشند.»
وی با اشاره به آثار علمی دکتر خسروپناه افزود: «تلاشهای علمی ایشان در حوزه فلسفه علم و نظریه علم دینی، زمینهای مناسب برای گفتوگوی روشمند میان حوزه و دانشگاه فراهم کرده است.»

نظر شما :